Genveje til en bedre Adwords Quality score

Når du markedsfører gennem AdWords, så vil Google gerne have en finger med i spillet for, at sikre den optimale kvalitet af markedsføring på deres platform for deres brugere. Det er ingenlunde en negativ ting for din markedsføring, for er Google tilfreds med kvaliteten, så opnår du en bedre score og billigere klikpriser. Dette skaber lighed inden for kvalitetsmæssig markedsføring fremfor økonomiske faktorer såsom den der lægger flest penge, får bedst score. I den følgende artikel vil jeg vise nogle genveje til, hvordan du kan optimere din AdWords Quality Score hos Google med simple overvejelser.

Det er muligvis ikke ny viden for dig, som allerede anvender AdWords i dine kampagner, at Google gør brug af et kvalitetsmæssigt scoringssystem (Quality Score). Men bare lige for at tune ind på det, så vi er på samme side, så drejer det sig basalt set om, at Google forholder sig til dine enkelte nøgleord i din kampagne. Google gør brug af denne metode for at sikre det bedste udbytte for brugeren (her søgerne) søgning til det reelle hit. Det betyder altså, at det er en dynamisk proces fra Googles side, hvor det enkelte nøgleord skaber det essentielle udbytte for din score hos Google, såfremt det er af kvalitetsmæssige karakter. Dette har blandt andet betydning for økonomien for din kampagne; at dit udbytte kan blive større for færre penge. Hvis du er interesseret i at læse yderligere om Googles scoringssytem (Quality Score), så har Google selv en udmærket guideline til at blive klogere på området.

Bedre kampagnestruktur

Et tiltag som vil kunne medføre bedre kvalitetsscore hos Google er ved, at kigge på din kampagnes struktur og inddele denne i mindre, og derved langt mere målrettede grupper. Under hver enkelt af disse ’undergrupperinger’ af din kampagne tilfører du helt centrale og relevante nøgleord. Desto skarpere denne del er, desto bedre for din kampagne og kvalitetsscore i det hele taget. Eksempelvis kunne undergrupperingerne være specifikke produkter, specifikke ydelser, brands osv. Dette skaber et skarpt fokus og relevans. Yderligere anbefales det også, at inkludere negative nøgleord. Dette bidrager også til en bedre rangering. En anden måde at optimere kvalitetsscoren er, at tilpasse din ad copy (den tilhørende AdWords-tekst) til dine nøgleord. Denne påvirker ikke kun kvalitetsscoren positivt, men også din generelle klik-rate. Og selvfølgelig så skal din hjemmeside indeholde, hvad du har målrettet dine nøgleord med. Det handler i bund og grund om, at opfylde dine besøgendes forventninger, så de forhåbentlig går fra positive besøgende til glade kunder.

Annonceudvidelser

En ting som også kan påvirke qualityscoren, og hjælpe til at give bedre CPC er at tilføje samtlige annonceudvidelser. Annonceudvidelserne er nogle tekstbidder, som vises sammen med annoncerne, og som giver ekstra synlighed, og så kan Google bare godt lide, at have så mange muligheder for at vise annoncen som muligt. Her ses et eksempel på nogle af de mest brugte annonceudvidelser i et eksempel fra Wattoo.dk, som sælger elektronik på nettet:

wattoo

Loadingtid

Tid er en meget essentiel faktor, og det gælder såvel hos mig som for dig, og naturligvis også for dine potentielle kunder. Derfor skal endestationen for den besøgende (hjemmesiden, red.) ikke optage en masse ineffektiv spildtid. Dette kan blandt andet undgås ved, at reducere loading-tiden på din side. Det kan derfor være givet godt ud dels at undersøge, hvor lang loadingtid du har på nuværende tidspunkt, men dels også at undersøge hvorvidt denne kan nedbringes. Eksempelvis kan du kigge nærmere på om der er langsomme og/eller for mange redirects. Langsom server, en for stor sidestørrelse. Der er ganske få tilpasninger, der kan gøre brugeroplevelsen en verden til forskel for dine forbrugere.

Disse genveje vil være absolut kunne hjælpe dine kampagners kvalitetsscore hos Google AdWords. Dette vil gøre dig langt mere konkurrencedygtig på et stærkt voksende samt konkurrerende marked. Yderligere er det også en slags overskudsforretning, da bedre kvalitetsscore bærer en række ekstra-bonusser med sig i form af bedre placering leder til bedre click-throgh, hvilket økonomisk har den fordel at er lavere kampagne-omkostninger. Det er derfor ikke helt dumt, at justere lidt i forhold til hvordan Google anskuer din kampagne i forhold til brugeroplevelsen.

Rigtig god fornøjelse! 🙂

Skribent Theis Hansen
Jeg laver alt indenfor online markedsføring. Heriblandt SEO, Adwords, UX og CRO eller Facebook annoncering. Skriv til mig idag.

Læs også

Skriv et svar

fifteen + ten =

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Join min MarketingClub

Få gratis tips et par gange om måneden om alt indenfor online marketing.

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing uden det koster dig noget. Skriv til min mail.