5 tricks til en KICKASS overskrift

Der har næppe været mere støj på linjen, siden internettet fik sit indpas hos forbrugerne og derfor har det ligeledes næppe været mere relevant, at besidde evnen til at fange sine læseres opmærksomhed – og reelt få dem til at læse, hvad du har skrevet. ”The father of advertising” David Ogilivy har udtalt, at der er fem gange så mange mennesker, der udelukkende læser overskriften end dem, der læser selve teksten. Hans pointe? Når du har skrevet din overskrift, så har du allerede brugt 80 cent af din dollar.

Derfor er det relevant for dig, at fokusere på hvordan du skaber en fangende overskrift, så dine budskaber kommer ud til dem du ønsker skal have dem. Du kan starte med dig selv, når du skrevet din overskrift: ”Har jeg lyst til at læse mere?” kan du spørge dig selv om, og er svaret nej – så lav overskriften om, indtil svaret er ja. Mange tænker blogindlæggets indhold, som værende det bærende og overskriften udelukkende som ’lir’. Det er en misforståelse: Overskriften er lagkagen, indlægget er flødeskummet.

Det er altså overskriften, som skal sælge indholdet. Overskrifterne repræsenterer netop indholdet i søgemaskiner, i e-mails og på sociale medier. Derfor er det ingenlunde irrelevant, at give sit blogindlægs overskrift den opmærksomhed, som det fortjener. Følgende er der steps til at skabe den gode overskrift til dine blogindlæg eller annoncer.

1. Arbejdstitel

Et godt sted at starte er med indlæggets arbejdstitel. Der eksisterer yderligere en misforståelse mellem titel og emne. Emner er tags, som eksempelvis ”køkkenkundskaber” og ”børneopdragelse”. Disse emner kan få læserens tanker i to vidt forskellige retninger. Arbejdstitlen er langt mere konkret og specifik, og giver en retning til det individuelle blogindlæg. Eksempelvis ”Hvordan den rette kost styrker dine børns knogler”. Her ses de to tidligere emner kogt ned til en essens af hvad blogindlægget vil beskæftige sig med.

2. Fat dig i korthed

Du har supertravlt i din hverdag, og det har dine læsere også. Med reference til den gode David Ogilivy, så er det altså overskriften, som får størstedelen af opmærksomheden, og læserne skal helst ikke gå i stå undervejs i overskriften. Derfor er korthed dit næste kodeord i kreationen af den gode overskrift. Der er ikke nogen gylden regel og endegyldigt svar til hvad korthed vil sige i forbindelse med din overskrift. Det handler i første omgang, hvad målet med dine overskrift og hvilken kontekst den vil ses i. Vil du rangeres rigtig godt i søgninger? Så er en tommelfingerregel, at fokusere på at holde dig under 70 tegn. Er dit fokus mere på de sociale medier, så viser studier at overskrifter mellem 8-12 ord får flest delinger på Twitter i gennemsnit. Hos Facebook er det overskrifter med 12 eller 14 ord, som får flest likes. Generelt i denne sammenhæng er et tip at teste din målgruppe og se hvad der virker hos lige netop dit publikum.

3. Tilføj lidt lir til din overskrift

Der er vist ingen hemmelighed, at de lidt mere ordjonglerende og skæve overskrifter er lidt sjovere og mere opmærksomhedskrævende end en tør og usigelig overskrift. Når du skal tænke i at tilføje lidt spice til din overskrift, så kræver det at du har kendskab til din kernekøbers personlighed. Altså, hvilket segment tilhører dine læsere? Hvilket sprog er de til? Hvad finder de værdifuldt?

Lir til din overskrift kan eksempelvis indhentes ved brug af tal i din overskrift. Det sparer både tegn og tid for dine læsere.

Herudover kan det anbefales at lege lidt med adjektiver (flotte, seje, lækre, vilde, geniale etc.). Det kræver vist ingen nærmere forklaring på, hvorfor de har en ønsket effekt i overskriften efter læserens opmærksomhed. Videre kan det anbefales at hvis du eksempelvis vil lave en bullet-liste i dit indlæg, så undgå betegnelsen ting. Du opnår langt mere nysgerrighed, hvis du pepper det op med ord som ”grunde”, ”facts”, ”ideer”, ”måder”, ”veje”, ”tricks”, etc. Det fanger læserens nysgerrighed, og det er jo dét vi gerne vil!

4. Løftet

Hvis vi tager udgangspunkt i dette blogindlægs overskrift, så eksisterer der et skjult løfte til læseren, dig, og det er det værdifulde ved blogindlægget. Når vi mennesker investerer vores tid i noget, såsom at læse et blogindlæg, så skal vi have noget ud af det. ”What’s in it for me?” – og i dette blogindlæg er du, som læser, blevet lovet hvordan du fanger læsernes opmærksomhed med en kickass overskrift. Løftet som afgives i overskriften gør, at læseren bliver nødsaget til at læse videre for at få sin gevinst indløst: løsningen på sine problemer.

5. To hoveder er bedre end ét!

Hvis det ikke fremgår tydeligt nu at dit indlægs overskrift er essentiel så… Læs lige indlægget igen! Overskriften er det der sælger, og derfor er det ikke dumt at høre andres meninger om det. Det at vidensudveksle om sin overskrift er en del af processen, og bør ikke negligeres. Derfor er en god allieret, sparringspartner ikke at kimse af. Tag jer tid og drøft overskriften; hvad får I hver især ud af den? Er det tydeligt? Hvad er budskabet? Hvad er løftet?

…. Og så er det ellers bare i gang med din overskriftsprocess og jagten efter dine læsere er gået ind!

Skribent Theis Hansen
Jeg laver alt indenfor online markedsføring. Heriblandt SEO, Adwords, UX og CRO eller Facebook annoncering. Skriv til mig idag.

Læs også

Skriv et svar

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Join min MarketingClub

Få gratis tips et par gange om måneden om alt indenfor online marketing.

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing uden det koster dig noget. Skriv til min mail.