Google Data Studio: Komplet Begynder Guide

Analytisk data er ikke altid den sprødeste kiks i dåsen – heller ikke inden for digital markedsføring. Selvom det er rart, at have styr på statistikken og overblikket, så kan det virke overvældende, uoverskueligt og egentlig bare svært og ret kedeligt, at danne sig et overblik over alle platformene og data. Google har hørt vores bønner, og har med Google Data Studio udviklet et værktøj til at visualisere dine data. I det følgende vil jeg præsentere Google Data Studio for dig og lede dig på rette til at komme i gang selv med at anvende det.

Google Data Studio er et gratis værktøjsprogram, og understøtter en lang række datakilder såsom Google Analytics, Google AdWords, DoubleClick, Google Sheets, Youtube og mange flere. Det visuelle med værktøjet er rapporterne, som gør det lækkert og let at få overblik omkring data. Det kan både ses som tidslinjer, tabeller, søjlediagrammer; dette kaldes for dashboards.

Som nævnt indledningsvis så er det de færreste, som kan se det helt ophidsende ved rå og ubearbejdet data. Google Data Studio skaber forbindelse til en lang række online tjenester, der netop genererer en masse data. Disse omdannes til indsigtsfulde og visuelle måder med værktøjet. Men hvad så med Google Analytics, tænker du måske? Google Data Studio er ikke ’bare’ den nye dreng i klassen; den vægter også tungere inden for muligheder, fleksibilitet og den visuelle fremstilling er bestemt ikke at kimse af. Der kan gisnes om, hvorvidt der på sigt ikke er tale om en fusionering af netop Google Analytics og Google Date Studio. ’Kannibalisme’ i egen koncern har sjældent fungeret for nogen, så det er vist kun et spørgsmål om tid før de ligeså stille arbejder sig sammen ind mod midten.

Noget andet er også, at ved at bruge Google Data Studio, så er det langt nemmere at styre rettighederne til de forskellige datatyper og ligeledes at dele dashboards generelt. Google har valgt at fokusere på netop udviklingen af dashboards, og det er med sikkerhed at sige, at det kun bliver stærkere og mere avanceret og mulighedsspækket. Så det er med at hoppe ombord allerede nu, så man er med i udviklingen!

Det er naturligvis ikke overraskende, at Google vælger i første omgang at satse på egne tjenester samt nogle få open source databaser. Det handler jo i starten om, at få folk ind i sit net generelt, men ligeledes er vi tilbage det med blandt andet rettigheder. Det er som udgangspunkt alle med en Google konto anvende Google Data Studio. Den seneste opdatering har Google yderligere gjort det muligt, at se dashboards uden Google Konto. Men det er selvfølgelig nødvendigt at have en konto for at oprette og redigere i dashboards og ligeledes en accepteret browser af Google (Chrome, Firefox eller Safari). Slutteligt er adgang til data ret essentiel for, at kunne oprette dashboards. En sidenote er, at det er også muligt at importere anden data – eksempelvis fra Facebook. Det handler om, at du kan sætte informationen i Google Sheet. Dermed kan du få det i Google Data Studio og lave de her flotte visuelle oversigter og dashboards.

Noget andet rart og lækkert ved dashboards (og Google Data Studio) er den dynamiske funktion. Opdateringerne i datakilderne kommer automatisk på dit dashboard. Det kunne ellers godt være lidt af en tidsrøver, at skulle ind og opdatere manuelt. Men den klarer gode gamle Google for os. Skønt!

Google har udarbejdet en lille fin YouTube-video til at give et overblik over værktøjet med Google Data Studio og heri får du også en god gennemgang til, hvordan du tilkobler din datakilder og opretter din første rapport. Og det er nu du bør rykke, fordi hvis du allerede bruger Google Analytics og logger ind her https://www.google.com/analytics/data-studio med din Google Analytics-id, så kan du få en begrænset, men gratis udgave af Data Studio-udgaven. Her kan du lige prøve det af med op til fem rapporter. Det er et fint overbliksredskab, der kan bruges som supplement til at forklare dine klienter data, når det er bearbejdet data i visuelle rammer.

Skribent Theis Hansen
Jeg laver alt indenfor online markedsføring. Heriblandt SEO, Adwords, UX og CRO eller Facebook annoncering. Skriv til mig idag.

Læs også

Skriv et svar

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Join min MarketingClub

Få gratis tips et par gange om måneden om alt indenfor online marketing.

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing uden det koster dig noget. Skriv til min mail.