Guide til Google Shopping

Google Shopping er et ret godt redskab til at skabe et højt afkast for din webshop. Er det nyt, tænker du? Nej, det er det ikke – men det har, trods de gode afkastmæssige udsigter, ikke slået helt igennem hos webshops. Det er virkelig ærgerligt, og en skam at din webshop går glip af et stort potentiale. I det følgende vil jeg vise og forklare hvad Google Shopping egentlig er og hvordan du bliver køreklar med din webshop til funktionen.

Groft sagt så har Google Shopping Ads en høj konverteringsrate, hvilket er medvirkende til et godt afkast. Google Shopping Ads er en funktion, som præsenterer produkterne i din webshop som annoncer. Det der adskiller Google Shopping Ads fra de mere klassisk og langt mere anvendte Google AdWords er hovedsageligt, at Google ordner grovsorteringen for dig ved Google Shopping Ads. Du skal her ikke beskæftige dig med søgeord til dine kampagner for det tager Google sig af. Google scanner dine produktinformationer og vælger ud fra søgningsrelevans, hvilke søgeord din annonce vises til. Overordnet set er buddet ens for alle shopping-kampagnerne, men disse kan du justere til de forskellige produktkategorier. Dette er særligt relevant for dig, hvis du eksempelvis oplever enkelte produktkategorier med særligt høje afkast.

Visningen af dine Google Shopping Ads adskiller sig ligeledes fra Google AdWords. I visningen indgår både billeder og pris, og annoncer af Google Shopping Ads vises enten i toppen eller i højre side af søgeresultatet. Det er visuelt langt mere fængende for øjet. Herudover vises disse uafhængigt af AdWords-kampagnerne, så det er dig derfor muligt at få søgeordsannonce og shopping-annoncen vist i samme søgning. Her er der en stor konkurrencemæssig fordel at indhente for dig og din webshop – så det er et godt fif at få med! Nedenfor set et eksempel på, hvordan google shopping annoncer vises.

tasker google shopping eksempel
Eksempel med tasker i Google Shopping.

Én af årsagerne til, at Google Shopping Ads ikke helt har slået igennem hos mange webshops endnu er, at det kan virke som en lettere uoverskuelig mundfuld at sætte sig ind i. For at Google kan vurdere under hvilke søgninger dine annoncer skal vises under, så kræver det lidt forarbejde fra din side. Du skal nemlig oprette en fil (product feed), der indeholder informationer om din webshops produkter. Det er gennem denne Google scanner herefter periodisk dine produkter og fremviser dem ved relevante søgninger. Når brugeren søger på Google, fremfinder Google annoncørenes relevante produkter baseret på relevans og annoncørenes bud. Klikker brugeren på din Shopping-annonce, så bliver du faktureret. Intet nyt under solen dér, det er vi jo vant til ved almindelige AdWords annoncer.

Nok snakkeri, hvordan opsætter vi det? Har du allerede mistet pusten? Fortvivl ej, jeg skal på bedst mulig vis guide dig sikkert gennem din Google Shopping-opsætning, så du er køreklar. Groft sagt, så kan opsætningen inddeles i tre trin:

Trin 1: Merchant Center konto

Med Google Shopping er det ikke tilstrækkeligt med en AdWords-konto, men du skal stadig også have sådan én til rådighed. Derudover er det altså nødvendigt, at oprette en Merchant Center-konto. Dette er stedet, hvor du uploader det føromtalte product feed med oplysninger om alle produkterne i din webshops. Du følger linket google.com/merchants for, at komme i gang med oprettelsen af sådan en konto.

google merchant

Trin 2: Bekræftelse

Efterfølgende med oprettelsen af Merchant Center-kontoen, så er det vigtigt at du bekræfter det tilknyttede websted. Dette bliver du spurgt om ved oprettelsen. Her ses muligvis teksten Ikke bekræftet og Ikke gjort krav på, hvilket skyldes at du ikke har bekræftet endnu. Det kan anbefales her, at vælge Google Analytics, da denne er nemmest og hurtigst. En lille note her er dog, at dette kun er muligt (og dermed nemt), hvis du har indsats Analytics sporingskode samt er indehave af redigeringstilladelserne.

bekræftelseTrin 3: Merchant Center-konto og AdWords-konto

Så er det tid til at få din gode gamle Google AdWords-konto, der nu skal forbindes med din nye Merchant Center-konto. Dette er tredje trin efter du har bekræftet dit websted. Så nu er det bare ind under Indstillinger og derefter AdWords. Her klikker du Forbind en anden konto, hvor du indtager dit AdWords ID. Dernæst Send Linkanmodning – og så bliver det lidt irriterende igen. Nu skal du logge ind på din AdWords-konto og bekræfte anmodningen. Dette gøres under Kontoindstillinger og vælger Merchant Center under Tilknyttede konti. Tadaa – tillykke. De er nu forbundet og ready to go!

kontolinking shoppingNu du er opsat og klar til dit Google Shopping Ads-eventyr, så skal du nu i gang med at oprette product feed. Google har lavet en udmærket guide hertil, så det vil jeg ikke engang forsøge at overgå. Det kan du finde her https://support.google.com/merchants/answer/7052112?hl=da.

Dog vil jeg lige bruge det sidste krudt på, at klarlægge hvordan du tilføjer product feedet til Merchant Center-kontoen. Så du logger ind på din Merchant Center-konto og vælger Feeds. Så klikker du på den blå knap øverst:

google shopping feed
Load dit Google Shopping feed ind her.

Herunder vælger du Produkter under Feedtype. Målgruppeland vælger du dit annonceringsland og en sidenote er, at ønsker du at annoncere i flere lande, så skal der oprettes feeds for hvert land. Slutteligt vælger du dit eget feednavn, som er til eget forbrug (læs: så du kan holde styr på det!). Og så er det ellers bare at vælge, hvordan der skal uploades feeds til Google. Har din webshop en automatisk genereret product feed, der sker løbende anbefales Automatisk upload.

feedSlutteligt skal du tage stilling til, hvor ofte Google skal hente feedet, hvor der pålyder en minimumsopdatering på én gang om måneden, men hvis du oftere får nye produkter eller prisændringer, så er en højere frekvens naturligvis anbefalet herfra. Jeg opdaterer normalt feedet ind kl.05 dagligt om morgenen.

Det allersidste du mangler at forholde dig til er, at oprette din Shopping-kampagne i AdWords. Når du kommer ind i indstillingerne for Shopping-kampagnen, så bør du være opmærksom på, hvorvidt du under Sælger-id kan se dit Merchant Center-konto. Hvis du kan det, så er den netop koblet med din AdWords-konto. Under Shopping-indstillinger (avanceret) vil du få præsenteret yderligere indstillinger frem. Her kan blandt andet fremhæves feltet Promovering, hvor du har mulighed for at skrive en kort tekst under din Shopping Annonce.

Nu skulle du meget gerne være køreklar til din Google Shopping-kampagne! Selvom det virker som en Google-styret proces, hvor du kan læne dig efterfølgende lidt tilbage, så tag ikke fejl: Du bør hele tiden arbejde videre og holde dine Shopping-kampagner opdateret, selvom Google har taget sig af vurderingsarbejdet for dig.

Rigtig god fornøjelse!

Skribent Theis Hansen
Jeg laver alt indenfor online markedsføring. Heriblandt SEO, Adwords, UX og CRO eller Facebook annoncering. Skriv til mig idag.

Læs også

Skriv et svar

14 + eight =

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Join min MarketingClub

Få gratis tips et par gange om måneden om alt indenfor online marketing.

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing uden det koster dig noget. Skriv til min mail.