Hvad er Google AdWords?

Din Google-søgning er ikke bare en søgning på dit emne. Der ligger både en del matematik og en del marketing bag. I det følgende vil jeg forsøge, at oplyse dig om hvad det der Google AdWords går ud på samt fordelene og mulighederne det består af.

Google AdWords er i bund og grund de annoncer, som ligger øverst i en Google-søgning. Men det er ikke det helt essentielle ved Google AdWords, og heller ikke det specielle ved det. Det der blandt andet gør Google AdWords (og disse annoncer) interessante er nøgleordet relevans.

Fordelene ligger nærmest lige for, men når nøgleordet for Google AdWords er relevans, så har det jo stor fordel i, at ramme netop din målgruppe og brede dit produkt ud til de interesserede og mest relevante målgrupper. Denne relevans-taktik er yderligere bidragende til, at du kan målrette dine produkter under hvilken efterspørgsel dine potentielle kunder aktivt efterspørger gennem Google-søgninger. Det er den ene side af det – den anden er, at du i langt højere grad kan nå ud til den del af målgruppen, som allerede er på jagt efter den rette forhandler; det kunne jo være dig. Synlighed og opmærksomhed er alt, når det kommer til markedsføring på internettet.

Hvad er adwords
Adwords er de annoncer du ser i toppen på Google.

Målbart

Noget andet der er ret smart for Google AdWords er desuden, at det er målbart. Kampagner og markedsføring kan ofte opleves diffust og som lidt måske-penge, der bliver anvendt godt. For hvordan ved du, om dine annoncer bliver set? Det gør du ved Googel AdWords. Det der adskiller Google AdWords fra almen annoncering (hvis vi kalder trykte medier mv. det), så er det hvad Google kalder for Pay-per-Click (PPC). Det er en hel anden måde at holde budget på, idet annonceringen hos Google AdWords i princippet er gratis, men du betaler kun hvis nogen klikker på din annonce. Derudover har du mulighed for selv at justere dit maxbeløb pr. klik i forhold til de søgeord som er vigtige for din virksomhed. Der er yderligere en række parametre, som du kan justere på i forhold til budgettet. Eksempler på parametre:

  • Geografi
  • Pris
  • Mobil eller desktop
  • Køn
  • Søgeord
På billedet ses et lille eksempel på en række søgeord, som jeg byder på.

Så der eksisterer en række fordele og muligheder ved brugen af Google AdWords, og den helt store fordel og mulighed er, at grundet denne annoncering eksisterer på internettet, så er geografi og landegrænser lagt ned.  Der er større kundepotentialer, hvis dine produkter henvender sig til en større skare – og som tidligere nævnt har du i langt højere grad føling med hvor godt din markedsføring fungerer, idet du kan følge med i hvordan de bliver modtaget.

En certificeret specialist er en ret god overvejelse og investere i, idet det kræver den rette strategi, struktur og forståelse at sikre den optimale relevans for dine annoncer. Google har en række retningslinjer og regler, og det i sig selv kan være en jungle, hvis man er ny på området. Herudover belønner Google også annoncører, som formår at skabe maksimal relevans i deres annoncering i form af billigere klikpriser og flere kliks. Derfor tjener en Adwords specialist sin egen løn hjem. Det kan sammenlignes med revisor som finder besparelser i dit regnskab.

Uanset hvad så er Google AdWords i hvert fald et genialt annonceringsredskab, som du ligeså godt nu kan vænne dig til at indregne i dit budget. Trykte medier når ud til nogen, men Google AdWords når med stor sandsynlighed ud til de rette.

Skribent Theis Hansen
Jeg laver alt indenfor online markedsføring. Heriblandt SEO, Adwords, UX og CRO eller Facebook annoncering. Skriv til mig idag.

Læs også

Kommentar

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Join min MarketingClub

Få gratis tips et par gange om måneden om alt indenfor online marketing.

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing uden det koster dig noget. Skriv til min mail.

Theis Hansen