Tjekliste til on-site SEO

Vil du gerne nå til tops i Googles rankings? Så skal du i gang med at undersøge din hjemmeside for diverse ting.

Her kommer en tjekliste til on-site SEO, som sikrer, at din hjemmeside har de bedste betingelser for at rangere godt i Google. Artiklen er skrevet af SEO specialist Morten Storgaard med inspiration fra dette indlæg hos mortenstorgaard.com.

1. Nævn nøgleord i starten af dit title-tag

Eftersom dit m(meta) title-tag er en af de vigtigste SEO-faktorer på din hjemmeside, skal du huske at skrive vigtige nøgleord i starten af title-tagget.

2. Tilføj spændende ord til title-tag’et

Udover at fremhæve dine nøgleord i title-tag’et, kan du også tilføje nogle ord såsom ”2018”, tips” osv. så du tiltrækker flere kliks fra de søgende. Disse ord er nemlig med til at øge klikraten til dit indhold.

3. Anvend SEO-venlige URLer

Lave dine URLs korte og præcise og fyldt med de bedste nøgleord.

Netop her er det OK at opremse lidt, og undlade fyldord som for, med, at, til, fordi osv.

4. Brug tid på multimedia

Diverse billeder og videoer skal endelig deles med dine besøgende i indholdet, idet dette resulterer i en længere besøgstid – som igen er et kvalitetssignal hos Google.

5. Pak øverste overskrift ind i H1-tags

For at øge trafikken på din hjemmeside, skal du også lægge fokus på dine overskrifters html tags. Sørg for, at der er ét og kun ét <H1> tag på alle sider på sitet.

6. Pak underoverskrifter ind i H2-tags

Ligesom du skal huske H1-tags, skal du heller ikke glemme H2-tags. Sørg for at inkludere dit hovednøgleord i mindst en af underoverskrifterne, men gør det på en naturlig måde, så det ikke går ud over kvaliteten.

7. Brug et responsive design

Google fokuserer meget på, at diverse hjemmesider er mobilvenlige. Sørg derfor for at anvende et responsive design, så du også kan ramme kunderne optimalt på mobilen og tabletten.

8. Anvend indgående links

Til hver af dine posts på hjemmesiden, kan du tilføje 2-3 links til øvrigt indhold på din side. Hermed vækker du de besøgendes interesse for at besøge andre dele af din hjemmeside, og du booster samtidig din interne SEO, da Google ser disse links, og kobler relevans mellem indlæggene.

9. Anvend udgående links

Udover de indgående links skal du også bruge udgående links, så du hjælper du Google til at se dig som en troværdig kilde indenfor dit emne. Vær blot opmærksom på kun at linke til relevante og troværdige hjemmesider, såsom offentlige sider, nyhedssider og andre stærke sites, som Google værdsætter.

10. Knapper til sociale medier

De sociale medier spiller en stor rolle, når delingen af links og sociale omtaler skal klares. Husk derfor at anvende knapper til sociale medier på din hjemmeside. Det er ikke en ranking faktor i sig selv, men kan være med til at sprede dit indhold socialt, som kan være et kvalitetssignal hos Google.

11. Forlæng dine brugeres besøgstid

Eftersom Google bruger din hjemmesides brugeres time-on-site til at afgøre dit indholds værdi, skal du fokusere på at skrive unikke tekster med en passende længde, så dine brugere får lyst til at opholde sig på din hjemmeside i et godt stykke tid. Dvs. jo længere des bedre, så længe indholdet er stærkt!

12. Billedoptimering

Husk altid på at inkludere dit vigtigste nøgleord i dine billeders filnavne, og tilføj samtidig dette nøgleord til billedernes ALT-tekst.

13. Boost hjemmesidens fart

Ingen har lyst til at opholde sig på en side med en langsom loadtime! Sørg derfor for at anvende CDNs og billedkomprimering hvor muligt.

14. Tilføj nøgleordet i løbet af de første 100 ord

Sørg altid for at skrive dit vigtigste nøgleord ind iblandt de første 100 ord i dine tekster.

Skribent Morten Storgaard
Morten Storgaard har arbejdet med alt indenfor online markedsføring i over 10 år. Han ved derfor alt om synlighed på nettet.

Læs også

Skriv et svar

eighteen + 14 =

Velkommen! Jeg har mange års erfaring med online markedsføring. Book et møde idag og lad mig hjælpe din forretning til bedre positionering online.

Theis
Online specialist
Join min MarketingClub

Få gratis tips et par gange om måneden om alt indenfor online marketing.

Har du et spørgsmål?

Jeg svarer gerne på spørgsmål indenfor online marketing uden det koster dig noget. Skriv til min mail.